"Ummi, camne nak buat ni." Nurul menggaru kepala
"Yang mana", saya membalas pertanyaannya.
"Ah Chong has 1487 bottles to recycle. Ahmad has 366 more bottles than Ah Chong. How many bottles do both of them have to recycle?.Ni nak campur ke tolak?" Nurul terus menunjukkan buku latihan Matematiknya kepada saya.
"tak tahu ke, apa maksudnya???" saya sedaya upaya cuba bersabar untuk membantu anak saya memahami ayat-ayat itu.
"Nurul tak fahamlah, umi, "
Itu adalah dilemma anak-anak saya di dalam pembelajaran matematik dan sains mereka.
Mereka bersekolah di sekolah berbayar, ramai kawan dan guru boleh berbahasa Inggeris dengan baik namun mereka masih tidak dapat memahami bagaimana untuk menyelesaikan masalah matematik kerana terbatasnya keupayaan mereka memahami Bahasa Inggeris.
Saya kerisauan memikirkannya.
Matematik dan Sains adalah subjek teras pembelajaran formal.
Sepatutnya mereka sudah mahir menyelesaikan masalah-masalah matematik yang biasa tetapi Bahasa Inggeris menjadi penghalang kepada mereka.
Bagaimana pula anak-anak di kampung dan pendalaman agaknya?
Bolehkah mereka memahami apa yang diajar?
Bolehkah ibu bapa mereka menolong mereka belajar matematik dan sains tersebut?
Dan bagaimanakah nanti masa depan mereka sekiranya mereka gagal di dalam alam persekolahan gara-gara tidak memahami bahasa Inggeris yang diajar melalui subjek matematik dan sains?
Adakah pihak yang ambil peduli?
Teringat zaman persekolahan saya lama dahulu.
Tinggal di kampung dengan pengangkutan awam yang sangat terhad.Bersekolah rendah di sekolah kampung yang tidak secanggih mana.
Setiap darjah hanya ada satu kelas sahaja dan anak murid juga tidak ramai.
Pembelajaran Bahasa Inggeris menjadi satu kesukaran bagi budak-budak kampung macam saya dahulu.
Hatta pembelajaran Bahasa Inggeris juga di ajar di dalam Bahasa Melayu.
Matematik dan sains tentunya lebih sukar bagi kami , budak kampung untuk memahaminya jika diajar dengan bahasa antarabangsa itu.
Saya adalah produk generasi matematik dan sains diajar di dalam Bahasa Melayu.
Alhamdulillah, saya rasa dengan bahasa itu juga yang telah meletakkan saya seperti hari ini.
Saya masih ingat lagi, guru yang mengajar saya bahasa Inggeris adalah guru perempuan Cina.
Beliau berbahasa Melayu untuk mengajar kami Bahasa Inggeris.
Tetapi saya berusaha lebih untuk berjaya.
Saya membaca buku-buku cerita bahasa Inggeris.
Saya juga membuat kamus saya sendiri.
Saya menambah perbendaharaan kata dengan melihat sari kata di TV.
Saya berusaha sendiri.
Dan akhirnya saya mendapat A untuk pelajaran Bahasa Inggeris di dalam Peperiksaan Penilaian Sekolah Rendah seiring dengan 4 mata pelajaran yang lain.
Dan bila ditawarkan belajar di sekolah berasrama penuh, kami disaring untuk menempatkan kami di kelas-kelas Bahasa Inggeris yang berbeza.
Pada tingkatan 1 saya diletakkan di kelas set 3 dari 6 kelas yang kemudiannya melompat ke set 2 sehingga SPM.
Semua itu saya harungi tanpa mengorbankan pemahaman saya di dalam subjek sains dan matematik.
Saya sangat bersyukur dengan keadaan itu.
Saya bukan ahli politik, hanya seorang ibu yang prihatin tentang masa depan anaknya.
Saya berharap anak-anak saya dapat belajar dengan baik dan menjadi manusia yang berguna di bidang yang mereka ceburi kelak.
Justeru, saya juga berharap sains dan matematik diajar di dalam bahasa yang paling mudah difahami oleh anak-anak kita.
Itu adalah hak mereka.
Sama sekali saya tidak menafikan kepentingan bahasa Inggeris sebagai bahasa antarabangsa dan penting untuk kerjaya di masa depan.
Saya juga diajar di dalam Bahasa Inggeris di institusi pengajian tinggi.
Dan saya juga bersetuju pembelajaran Bahasa Inggeris perlu diperkasakan dan ditambah baik dari masa ke semasa.
Namun saya merasa berat untuk menerima bebanan itu diletakkan kepada anak-anak di peringkat pembelajaran asas.
Mereka berhak mendapat yang terbaik daripada sistem pembelajaran.
Mereka juga sangat berhak untuk diberi pendidikan di dalam bahasa yang mereka fahami terutama di dalam subjek teras seperti sains dan matematik.
Mungkin ada sebilangan pelajar yang mendapat manafaat daripada PPSMI yang sudah bertapak lebih 6 tahun di bumi Malaysia ini namun tahukah kita siapa pula yang telah jauh ketinggalan?
Di dalam majalah Forward keluaran Febuari 2009, salah seorang pensyarah dan pendidik di salah sebuah IPTA negara telah mengemukakan data-data yang jelas menunjukkan ramainya murid yang tidak mendapat manafaat daripada PPSMI ini.
Malah mereka jauh ketinggalan...
Tahukah kita siapakah mereka ini?
Mereka ini adalah murid-murid luar bandar dan pedalaman.
Mereka kebanyakannya adalah anak-anak orang Melayu.
Tidak mustahil anak-anak Melayu yang ketinggalan itu akan lebih terasing dari kehidupan 'arus perdana' dan mungkin boleh membawa kepada kemudharatan jangka panjang.
Mereka adalah generasi yang bakal menggantikan kita.
Sekiranya mereka gagal di dalam alam persekolahan, ke mana arah tuju mereka?
10-20 tahun akan datang, di manakah mereka?
Sanggupkah kita mengambil risiko itu?
Masa depan terletak di dalam tangan kita sendiri.
Akhirnya, saya hanya ingin memetik tagline Nabil Raja Lawak - LU FIKIRLAH SENDIRI....
Allahu'alam
Ummuzulfa
2 Mac 2009
Monday, March 2, 2009
PPSMI ; Satu pengalaman peribadi.
Labels:
MASYARAKAT,
pendidikan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
Menurut kajian, pelajar agak sukar untuk menjawap matematik dalam bentuk ayat.
Tak kira samada ianya Inggeris ataupun Melayu.
"Ah Chong Mempunyai 1487 botol untuk dikitarsemula. Ahmad mempunyai 336 lebih botol daripada Ah Chong. Berapa banyak botol yang mereka ada untuk dikitarsemula."
Peratusan yang memjawap soalan dalam BM amat rendah, dan yang jawap dalam Inggeris jauh lebih rendah.
En Hasbullah
Terima kasih kerana memberi respon.
Saya bersetuju dengan pandangan encik.
Saya memang mengesan kelemahan itu pada anak-anak saya.
Tapi yang penting kita memberi mereka segala peluang terbaik untuk berjaya termasuk menggunakan bahasa yang difahami oleh mereka.
Allahu'alam
Post a Comment