Tuesday, January 12, 2010

NAK INGAT TAPI TAK NAMPAK




"Ummi, kakak nak cakap dengan ummi ni...satu perkara yang dah lama akak pendam dalam hati kakak ni" anak sulung saya berkata-kata sambil makan malam.






" apa dia..." saya membalas, sambil menghabiskan  makanan di dalam pinggan.

" Kita kan kena selalu ingat Allah kan....ye lah kalau nak buat apa-apa pun mesti nak ingat Allah kan.."
"Tapi macam mana kita nak ingat Allah selalu  sebab kita tak pernah nampak dia"

"Macam kita kena ingat ummi, sebab selalu nampak ummi, sebab tu senang je nak ingat ummi" kakak berkata lagi....




" Oooh...itu ke" saya melepaskan nafas.( saya ingat nak tanya pasal apa tadi...saspen juga kalau tanya pasal boyfriend ke...:) )

Saya sudah tidak ingat apa yang saya jawab....cuma saya katakan ...

" Kalau kita tak pernah nampak ALlah, tak bermakna kita tak boleh ingat Dia..sebab kita tahu Dia ada kat mana-mana"

"Macam angin lah...kita tak pernah nampak dia tapi kita tahu angin ada sebab kita boleh rasa dia" saya cuba untuk meyakinkan dia...




Ada beberapa perkara lagi yang saya cakapkan...
Saya tidak pasti dia faham atau tidak....

Ini adalah di antara beberapa siri soalan yang anak saya mula bertanya...

" Macam mana nak kusyuk solat"
" Boleh ke pakai selendang, umi"


Secara peribadi , saya merasakan saya sangat kekurangan ilmu untuk menerangkan perkara sedemikian tanpa perlu untuk pergi ke perbincangan yang lebih kompleks....

Saya masih tercari-cari hujjah yang simple namun meyakinkan untuk kanak-kanak berusia 12 tahun...

Ada sesiapa yang sudi berkongsi?


Allahu'alam

ummuzulfa
12 Januari 2010

3 comments:

UmmNaufal said...

kak idah, jangan kan umur 12 tahun, Naufal yg masuk 5 tahun tu pun dh tanya .. "Ummi, Allah nampak kita kan? Tapi kenapa kita tak nampak Allah? sebab kalau Allah nampak kita, kita mesti lah nampak Allah jugak" .. ehmm terkedu juga nak jawab bg budak 5 tahun faham dan tak terpesong aqidahnya ..

Ummuzulfa said...

memang fairuz selalu cakap...Allah itu besar mana ?

Besar sampai langit ke?

mata dia camne? ish..macam-macam lagi lah...

personally I think we need to entertain their questions and to instill the basic correct tauhid...tapi tu lah....tak tahu camne nak cakap

ZZ said...

Farid, we're facing the same thing jugak skrg nih. it was much easier lepas we had a deep discussion on tauhid uluhiyah, rububiyah etc.

Free Counters
Petco Promotion Code