Tuesday, March 2, 2010

TREVELOG HAJI -MENGUBAH SEMPADAN IMAN - panggilan kaabah

Tiba-tiba saya rasa nak menulis lagi tentang buku yang selesai saya baca.

Entah kenapa , mungkin kerana tempias Pesta Buku sudah terasa ke dada (juga poket).



Sudah lama saya membeli buku ini, namun hanya sempat membacanya minggu lepas.Mungkin saya adalah di antara mereka yang ketinggalan keretapi , lewat membaca buku best seller ini.

Bagi saya, perjalanan rohani Prof Kamil ini boleh menjadi inspirasi semua orang yang tahu akan erti kehidupan.

Jahil vs ilmu
Biasa-biasa vs terbaik
status quo vs berubah.

Pilihan berada di tangan kita.
Dan Prof Kamil telah memilih untuk menjadi yang terbaik, di dalam hidup, karier dan perjalanan haji beliau.

Persembahan santai dengan cara bercerita membantu saya menghabiskan buku ini dalam masa sehari.
Sehelai demi sehelai diselak dan diteliti.
Diantara itu, saya terfikir sendirian.
Berdoa dan berharap agar saya dipertemukan oleh Allah dengan kenikmatan menunaikan ibadah yang mungkin masih tidak meresap sepenuhnya ke dalam hati saya.

Perjalanan hidupnya ditulis dengan payah ( dan saya sangat sangat memahaminya - pasti ada yang bercakap untuk meninggi diri dan riak).
Namun saya berpegang dengan prinsip - pasti ada  nilai yang  baik yang boleh diambil dari mana-mana bahan bacaan, hatta bacaan tulisan orang bukan Islam juga.Nilai yang baik pasti ada yang ditiru orang, Insya allah.



Saya kagumi dengan semangat beliau yang sentiasa ingin yang terbaik di dalam hidupnya, termasuk di dalam menunaikan haji.
Solat di saf depan, memerhati cara terbaik untuk menghargai Hajarul Aswad, dan menjadikan masjid mulia sebagai hotel kedua di Makkah dan Madinah.

Wukuf di Arafah yang dimanafaatkan sebaik mungkin.
Juga pertolongan-pertolongan yang diberikan kepada jamaah lain.

Antara yang saya sukar untuk dilupa , tulisan beliau (lebih kurang maksudnya : "mesti ada yang kata, golongan melampau mana pulak ni).
Yang saya pasti ada yang kurang senang dengan cara 'taasub' beliau di Makkah dan Madinah - terus menunaikan solat di Masjidul Haram sejurus sampai ke Makkah (tanpa berehat), menghabiskan 2 jam di Arafah untuk menghabiskan satu buku doa di tanah lapang, solat 42 waktu di Masjid Nabi di Madinah.


(saya tidak mahu komen lebih-lebih bab ini)

Apapun bagi saya , Prof Kamil telah mampu menjadikan ibadah haji sebagai metod menjana modal insan cemerlang di dalam dirinya.

Dan setiap seoarng dari kita juga pasti boleh menjadi lebih cemerlang  selepas menunaikan haji...segalanya terletak di tangan kita , dibantu oleh sifat Penyayang Allah Rabbul Jalil.


"Ya Allah Ya Tuhan ku, Kau jadikanlah ibadahMu dekat di hatiku dan menjadikan usaha kami untuk pergi kepadaMU diberkati dan diringankan urusannya Ya Allah"



Allahu'alam


Ummuzulfa

2 Mac 2010


4 comments:

Aishah Megahasz said...

Aishah menangis baca buku ni.
Dah beli buku dia lagi satu Travelog Dakwah?

learnquranonline said...

It’s a nice article and quite resourceful also love your work keep it

Unknown said...

Xavi Gerad Jude Am. Seorang wakil aiicco insurans plc. Kami menawarkan pinjaman pada kadar pembayaran balik 3%. Jika anda berminat hubungi kami di alamat ini (CEO) E-mel: xavigeradloanfirm@yahoo.com
Notis 20 tahun ke atas hanya membenarkan di Aiicco insurans plc.
Pelaburan Pinjaman Peribadi.
Pelaburan Pinjaman Perniagaan.
Pinjaman penyatuan.
Pembinaan Pinjaman.
Pilih dari satu atau tahun untuk membayar.
Pilih antara bayaran bulanan dan tahunan di bawah Rancangan.
Terma pinjaman yang fleksibel.
Apa-apa pada pinjaman sehingga tahun 5000 untuk 8000.000.00 Euro.
Syarikat kami adalah Dipercayai, transaksi Cekap pantas dan dinamik. Hubungi kami hari ini .. Jawapan hendaklah dihantar kepada Hubungi Nama: SR GERAD Jude Pelaburan plc. Email: xavigeradloanfirm@yahoo.com

online quran said...

Regrettably learn quran online a lot of Muslims have no idea of correct tajweed. In the era of the Prophet Muhammed, tranquility as well as true blessing on him or her, there was clearly no requirement for the research into tajweed simply because they spoke the language referred to as tajweed; quite simply, it had been normal for these people.
https://learningquran.co.uk/learn-quran-online

Free Counters
Petco Promotion Code