Tuesday, February 17, 2009

PENGAJARAN DARI KEDAI PERABOT



Lumrah kehidupan berkeluarga......dulu berdua sahaja, kemudian bertambah ke tiga, empat , lima dan sekarang sudah sampai ke angka 5 anak dan 7 ahli keluarga.


Itu belum ditambah dengan nenek dan pembantu rumah..


Seiring dengan itu, bertambah juga bilangan pakaian di rumah kami.Ditambah lagi dengan anak-anak perempuan yang secara fitrahnya memerlukan lebih baju dari anak lelaki.Ditambah dengan baju tidur, tudung dan segala yang dalam.


Justeru tidak hairan lama kelamaan rumah kami hampir saja menyamai 'women's department' di pasaraya Globe Silk Store.




Setahun dua, mungkin tak kisah sangat mata memandang tetapi kalau bertahun-tahun memang tak boleh tahan.Ditambah lagi anak-anak daraku semakin membesar dan memerlukan 'privacy" yang lebih.

Saya tidak menunggu lama selepas habis pantang untuk mengajak suami saya ke kedai perabot untuk membeli almari yang sudah lama saya harapkan.Rasanya sebelum saya mengandung lagi tapi cuma menjadi kenyataan setahun selepas itu.

Mengambil kesempatan di atas sale yang diadakan di satu kedai perabut , kami pun berkunjung ke situ.Cuma Zulfa dan Wafa yang ikut kerana yang lain mahu ikut makcik mereka pergi berenang.


Puas kami bertanya dan cuba memujuk tokey kedai tu untuk menurunkan harga barangannya.

"Ala...tokey..kuranglah lagi"

"Aiya,ini sudah manyak kurang maa...kalau you pergi tempah ini macam punya barang, gerenti 1 ribu tak kurang tapi ini barang beli dari kilang, ada murah sikit.."

"Betul ke tokey?"

"Ini barang aa...kalau mahu dapat harga ini macam, kena beli 100 unit dari kilang , kalau tidak,tak dapat ini harga"
"Kita kongsi-kongsi beli lah...baru boleh jual, kalau tak , tak boleh dapat ooo.....kalau mahu beli 100, harga 400 ribu lebih , macam mana mahu jual?"

"Bang, tengok orang Cina berniaga, pakat-pakat diaorang beli dapat murah walaupun jual benda yang sama, diaorang tak kisah pun" Saya menyuarakan pendapat kepada suami.

"Orang Cina memang macam tu, bukan macam orang kita,selalu dengki je dengan orang lain."



Saya terfikir sendiri..

Memang menjadi kelebihan bangsa Cina pandai berniaga dan mereka juga berani menanggung risiko.
Tetapi mereka juga sepakat untuk memajukan perniagaan mereka walau terpaksa bersaing sesama sendiri.
Dengan strategi peniaga berpakat membeli dari pembekal dengan kuantiti yang banyak, dapat mengurangkan kos modal mereka dan menambah koleksi pilihan untuk para pelanggan mereka.

Mereka tidak kisah sangat di dalam hal ini walaupun mereka menjual barang yang sama.

Mereka boleh ketepikan perasaan dengki terhadap pesaing mereka demi untuk memajukan perniagaan melalui persaingan yang sihat.
Mungkin sebab itu juga mereka boleh menerima sekiranya ada kedai yang menjual barang yang sama dibuka berdekatan dengan kedai mereka.Kelebihannya ialah boleh menambah bilangan pelanggan yang akan datang ke kawasan perniagaan tersebut dan akan meninggikan kebarangkalian kedai mereka dikunjungi oleh pelanggan.

Saya terfikir lagi...

Boleh ke orang Melayu menerima strategi sebegini....sebahagian peniaga pasti boleh menerimanya tetapi ramai juga yang tidak dapat menerima kalau mahu berpakat dengan pesaing untuk mendapatkan bekalan.

Penjual nasi lemak pun kadang kala "naik angin" sekiranya ada orang lain yang menjual nasi lemak berhampiran dengan kedai mereka.
Bagi mereka, ini merampas hak mereka.
Dan bagi mereka yang mempunyai PHD yang tertinggi , sanggup untuk menggadai aqidah berjumpa bomoh untuk menjatuhkan orang lain.

Mereka tidak memikirkan bagaimana untuk bersaing dengan sihat dengan menambahbaik rasa, rupa dan 'customer service' mereka untuk memastikan pelanggan setia dengan mereka.

Saya bukan seorang peniaga....

Saya cuma terfikir sendiri...



Allahu'alam
Ummuzulfa



Nota :PHD - perasaan hasad dengki

3 comments:

Anonymous said...

A fake watch is never an exact replacement of a designer or branded watch.
All Haemmer watches are watertight, resident to potential damages caused by temperature fluctuations,
and impervious to scratching or cracking from wearer use.
The band is made up of a white gel strap with a stainless
steel buckle clasp.

Here is my site ... michael kors watches

Anonymous said...

You need to combine practicality and personal touch in the
gifts. You wouldn't want anything within your bag poking you in the back, why would you think your dog would. Backpacks come in a variety of designs, forms, shapes and colors.

Here is my blog - vdotnet.com

Anonymous said...

They help to build the imagination of the child and make for wonderful past times that work the brain and the creative faculties.
You'll find that the minifigures from some sets go really well with minifigures from other sets. Included in the furnishings for this area are several books, a telescope, and the Vanishing Cabinet.

Also visit my blog ... iron man lego **

Free Counters
Petco Promotion Code